Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

As zonder toestemming uitgestrooid door crematorium

8 december 2010

Vraag nummer: 7762 (oude nummer: 16237)

Hallo,

Ik heb een vraag of ik jurische stappen kan ondernemen tegen een crematorium. Zonder toestemming is het as van onze broer zomaar uitgestrooid door het crematorium. Wij hadden vanaf het begin aangegeven dat wij het as wilden hebben. Zo zijn de nodige papieren getekend enz. Wij konden het as deze week ophalen en nu kregen wij het nare bericht van de crematorium dat ze per ongeluk door een fout in de computer het as van onze broer 2 weken geleden hebben uitgestrooid. Terwijl wij vorige week de laatste handelingen hadden verricht zodat alles rond was. Niemand heeft ons hierover wat verteld. Nu komt het echt als een schok voor ons. Gelukkig hebben wij de dure urn af kunnen zeggen anders zaten we daar ook nog mee. Ze hebben hun excuus proberen aan te bieden aan ons persoonlijk en wij mogen van alles uitzoeken qwa assieraden enz. maar hier hebben wij natuurlijk niks aan. We hebben geen as. Geen laatste afscheid helemaal niks. Wat kunnen wij hiermee doen. We zijn nog steeds compleet verbijsterd hoe dit heeft kunnen gebeuren. Maar we willen het er ook niet bij laten zitten met een excuusje en een assieraadje. Graag hoor ik wat onze rechten zijn wat we hier mee verder kunnen.

Alvast bedankt voor het antwoord.

vriendelijke groet, Saskia.

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Heel erg naar.

Ik adviseer u om eerst te proberen om met het crematorium zelf tot een passende oplossing te komen.

Als dat niet lukt kunt u - als tweede stap - misschien een klacht indienen bij de Ombudsman Uitvaartwezen. De meeste crematoria zijn bij het Klachteninstituut Uitvaartwezen aangesloten, behalve gemeentelijke crematoria.
Zie voor meer informatie hoe dat kan de site www.KlachteninstituutUitvaartwezen.nl. Dit instituut betaalt de Ombudsman.
Omdat voor gemeenten andere regels gelden - zij vallen in principe onder het bestuursrecht met eigen regels voor klachten - zijn gemeentelijke crematoria niet bij dit klachteninstuut aangesloten.

En tja, wat kunt u verder. Niet zo erg veel. Een rechtszaak over deze kwestie heeft eigenlijk geen zin. U kunt er de as niet mee terug krijgen en er is geen financiele schade. Een rechtszaak is per definitie al duurder dan wat u er ooit mee zou kunnen bereiken. Juist omdat dat vaak zo is, is er een klachteninstituut. Dan hebt u geen dure advocaat nodig. Soms worden er vergoedingen voor emotionele schade toegekend, maar die vergoedingen zijn nooit hoog. Uw - terechte - verbijstering heeft geen prijs.

Het is daarom het beste om te proberen met het crematorium in goed overleg een oplossing te bedenken.
Misschien moet u niet alleen denken in geld (daar zullen veel mensen het eerst aan denken als 'schade'), maar bijvoorbeeld ook aan iets als het kosteloos ter beschikking stellen van een urnennis of urnengraf als herdenkingsplek voor uw broer. Of misschien kunt u nog iets anders bedenken.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

Print deze pagina

Spelregels

Stel zelf een vraag

Wel verplicht, maar
wordt niet gepubliceerd.

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.