Graf laten ruimen en kosten behoud urn (wat komt er kijken bij het opgraven van een asbus)
13 april 2016
Vraag nummer: 45838
Ik wil het oorlogsgraf van mijn tante laten ruimen na 60 jaar, echter de urn van mijn vader staat hierin en deze wil ik graag behouden. Begraafplaats Buitenveldert in Amsterdam rekent hier 130 euro voor. Is dit een terecht bedrag?
Met vriendelijke groet,
Marie-Josée Stiekema
Antwoord:
Geachte mevrouw,
Dit lijkt mij zeker een terecht bedrag. Er zijn namelijk nogal wat handelingen verbonden aan het verzoek en een begraafplaats heeft inkomsten nodig om haar kosten te dekken.
Als een graf wordt opgeheven en kan worden geruimd, wordt na verloop van tijd de grafsteen verwijderd. De inhoud van het graf wordt op een later moment geruimd, meestal als de plek aan een nieuwe familie voor een nieuwe begraving wordt uitgegeven. De urn zal dus speciaal voor u moeten worden opgegraven.
Ik merk vaak dat mensen geen idee hebben van wat er allemaal bij komt kijken om een ogenschijnlijk eenvoudig verzoek uit te voeren.
Als iemand een asbus uit een graf in handen wil hebben, zijn daar de volgende handelingen mee gemoeid:
- iemand op de administratie neemt uw verzoek in ontvangst en verwerkt die administratief;
- de gegevens moeten worden gecontroleerd. Als niet u maar iemand anders de rechthebbende van het graf is, bijvoorbeeld een broer of zus, zal daar eerst contact mee moeten zijn om te weten dat die persoon toestemming geeft;
- als dat allemaal akkoord is, moet een opdracht worden gegeven aan iemand van de buitendienst;
- die medewerker moet gaan kijken of alles ook klopt en of de grafsteen al verwijderd en of er gegraven kan worden;
- het terrein van de RK begraafplaats Buitenveldert is ruim; als je heen en weer loopt van kantoor naar een hoek van het terrein kun je makkelijk 2 x 10 of 15 minuten lopen;
- dan kan er naar de asbus gegraven worden:
- een eventuele grafbedekking moet worden verwijderd;
- er wordt een gat gemaakt;
- er wordt naar de asbus gezocht; dat is een relatief klein object in twee kuub zand;
- de asbus wordt gevonden;
- gecontroleerd of de gegevens aan de buitenkant van de asbus kloppen met de administratieve gegevens; want misschien liggen er meer asbussen en misschien is er ooit een vergissing begaan en dat niet goed geadministreerd; er is telkens controle;
- de kuil in het graf wordt dicht gemaakt;
- een eventuele grafbedekking wordt in de oorspronkelijke staat terug gebracht;
- de asbus wordt naar de bedrijfsruimte gebracht en daar schoon gemaakt;
- de asbus wordt naar de administratie gebracht;
- u wordt gebeld of krijgt een briefje dat de asbus gehaald kan worden;
- u komt bij de balie, de gegevens worden gecontroleerd en u krijgt de asbus;
- de begraafplaats moet administreren hoe en waar een asbus is begraven, wanneer hij is opgegraven en aan wie hij is afgegeven en - als dat bekend is - wat er verder mee gaat gebeuren (bijvoorbeeld als hij op een andere begraafplaats wordt bijgezet). Dat is een wettelijke verplichting. De begraafplaats moet er een openbaar register van bijhouden.
- het bijhouden van dat openbare register moet zolang de begraafplaats bestaat; als over 10 of 80 of 300 jaar iemand vraagt wat er met de asbus van uw vader is gebeurd, is de begraafplaats wettelijk verplicht die informatie te verstrekken;
- u moet een rekening krijgen voor deze dienstverlenging; dat is een eis van de Belastingdienst;
- uw betaling moet worden geadministreerd;
- de betalingen moeten later door een accountant worden gecontroleerd; die moet ook worden betaald;
- er zijn overheadkosten voor alle dienstverlening voor de directie, de kosten van het gebouw, gas water elektra, kosten van het bestuur. Men moet briefpapier laten ontwerpen en drukken. Er zijn PC's, telefoon e.d. nodig. De begraafplaats betaalt waterschapslasten. En zo kan ik nog even doorgaan. Dat kost allemaal tijd en zijn allemaal kosten die voor een klein deel in alle tarieven meegenomen moeten worden.
Ik schrijf het allemaal maar eens op, ook omdat ik toevallig eergisteren een telefoontje kreeg van een mevrouw die een gelijke vraag had en vond dat een begraafplaats voor het opgraven en afgeven van een asbus geen kosten mocht rekenen. Men kon die asbus toch best 'even' pakken en 'even' aan haar geven, zo vond ze.
Dat leek mij niet realistisch. De organisatie en het personeel van een begraafplaats kost geld, het onderhoud van het terrein is erg duur en dit soort bedragen is nodig om kostendekkend te kunnen werken. Een begraafplaats van een gemeente of een kerk is geen bedrijf, beoogt geen winst en maakt geen winst.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
TIP
Op zaterdag 23 april 2016 wordt in de Westerkerk in Amsterdam de Uitvaartbeurs Amsterdam gehouden. De beurs is gratis toegankelijk voor het publiek!
TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.
TIP
Vergelijk offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartmarkt.nl
TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Als u zelf een plaats voor het verstrooien van as wilt kiezen zie:
TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.