Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Digitaal bewaren van papieren

21 november 2023

Vraag nummer: 67563

Hallo, als secretaris van een stichting die een parochiekerkhof beheerd heb ik een vraag. Bij elke begrafenis krijg ik allerlei papieren zoals verlof tot begraven van de gemeentes ,uitvaart bedrijven etc. Mijn vraag is moet ik die papieren allemaal fysiek bewaren of kan ik er ook een scan van maken en digitaal(PDF) bewaren en de fysieke papieren weg doen. Voor de gegevens van de overledenen hebben wij een online bedrijf die dat in een programma voor ons bewaart. Bij voorbaat dank

Antwoord:

Geachte heer,

U hoeft niet alle papieren fysiek te bewaren. Origineel getekende stukken zoals grafaktes die door de rechthebbende getekend zijn, zou ik nog wel fysiek bewaren voor de termijn dat de overeenkomst geldig is. Maar daar zou ik ook een PDF af maken, om een kopie te hebben voor het geval er brand uitbreekt of een kelder waar zulke stukken bewaard worden, onder water komt te staan (dat is niet zo heel lang geleden, ongeveer 15 jaar geleden meen ik, bij een gemeente langs de Nederrijn gebeurd).

Ik zou als ik uw bestuur was diverse kopieën van die bestanden op diverse plekken bewaren. Niet helemaal afhankelijk zijn van een extern bedrijf, maar zelf ook iets in de cloud zetten en/of een USB-stick bij een of meer bestuursleden thuis bewaren. En ook afspraken maken over het privacy-beheer van zulke bestanden.

Overigens moet u van alle personen die op uw begraafplaats begraven zijn geweest, tot in de eeuwigheid hun gegevens bewaren, met de precieze locatie waar hun graf lag. Zie artikel 27 lid 1 Wet op de lijkbezorging.
Het maken van duidelijke kopieën van begraafboeken en kaartenbakken lijkt me iets dat heel goed digitaal kan.

Er komen ook zaken bij kijken zoals privacybescherming en voorwaarden waaronder bedrijven persoonsgevoelige gegevens van uw relaties mogen beheren.
Wellicht heeft de Landelijke Organisatie van Begraafplaatsen tips op dit vlak.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Nieuwe site voor mensen die zelf de regie over hun overlijden in handen willen hebben:
www.exit.nl. Met:
- documenten voor medische beslissingen: euthanasieverklaring, volmacht, behandelverbod etc.;
- uitvaartwensen vastleggen;
- een eenvoudige crematie regelen.

TIP
Een uitvaart zoals u dat wilt, zonder compromisssen. Regel hier uw uw exclusieve begrafenis of crematie.

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages – kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden.
Zoals: Hoe kan een graf voor eeuwig blijven bestaan?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.

Print deze pagina

Spelregels

Stel zelf een vraag

Wel verplicht, maar
wordt niet gepubliceerd.

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.