Persoonsgegevens rechthebbenden (vraag over BRP) 1
17 januari 2020
Vraag nummer: 59773
Onze BRP-specialist beweert dat voor de taak “begraafplaatsadministratie" alleen de lokale BRP mag worden geraadpleegd. Dit is geen landelijke taak en hiervoor is het raadplegen van de landelijke GBA-V niet toegestaan.
Klopt dit? Mij komt dit vreemd over. Mogen wij bij verhuizing geen adres gegevens zoeken of vooraf checken voor dat wij een brief versturen? Niet buiten onze gemeente, maar wel binnen onze gemeente? Dan kun je alleen nog met mededelingen werken of graven laten vervallen omdat je geen gegevens hebt en er niet is verlengd. Ik vind dit een stap terug in de tijd.
Weet u hoe het zit?
Antwoord:
Geachte heer,
Deze rubriek is er voor vragen over de wetgeving voor begraven en cremeren. Vragen over het BRP (Basisregistratie Personen) liggen op het vlak van het personen- en familierecht. Dat is een andere tak van sport dan lijkbezorgingsrecht.
U zou de vraag kunnen voorleggen aan de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) die een uitvoerende en adviserende rol heeft ten aanzien van dit terrein. Of misschien het ministerie van Binnenlandse Zaken. En anders de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) of de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).
Ik heb zelf geen ervaring met de BRP dus weet ook niet welke instantie het best over de toepassing bevraagd kan worden.
Persoonlijk ben ik het helemaal met u eens dat het een stap terug in de tijd zou zijn, als een gemeente alleen gegevens van de eigen lokale BRP mag raadplegen.
Gemeenten hebben vaak een Verordening basisregistratie personen BRP. Bij deze verordening zitten vaak bijlagen. In de bijlagen staat welke interne afdelingen en diensten en welke externe instellingen zoals bijvoorbeeld de Belastingdienst gegevens krijgen, automatisch, of op aanvraag.
Op aanvraag kunnen ook persoonsgegevens worden gegeven aan de administraties van (bijzondere) begraafplaatsen. Dat staat in het model van deze verordening dat door de VNG ter beschikking wordt gesteld. Het zou vreemd zijn als gemeenten niet op een of andere manier hetzelfde zouden kunnen.
Ik zit onvoldoende in deze materie om een antwoord te kunnen geven. Overleg eens bij een of meer van de partijen die ik hierboven noem.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
Naschrift:
De vraag is opgelost. Zie vraag nummer 59796.
TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.
TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl
TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages – kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden.
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?
TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.
TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.