Grafuitgifte of bijzetting digitaal aanvragen (via DIGID of E-herkenning)?
28 november 2019
Vraag nummer: 59336
Geachte heer van der Putten,
Hartelijk dank voor uw snelle reactie.
Het gaat inderdaad om een aanvraagformulier voor grafuitgifte of bijzetting.
Is het ook toegestaan om het digitaal aan te vragen (via DIGID of E-herkenning)?
Met vriendelijke groet,
Antwoord:
Geachte mevrouw,
Ik zie er geen probleem is als de aanvraag voor grafuitgifte of bijzetting digitaal wordt gedaan. Dat kan in principe ook met een e-mailtje.
Maar voor het openen van een bestaand graf is toestemming nodig van de rechthebbende van het graf. En dan is een handtekening nodig en identificatie van de persoon die toestemming geeft. Dan zou DIGID inderdaad makkelijk kunnen zijn.
Ik weet echter niet of het gebruik van DIGID aan regels gebonden is en welke dat zijn. Ik vermoed dat de overheid altijd wel DIGID mag gebruiken. Maar een niet-gemeentelijke begraafplaatshouder niet.
Ik zie wel eens vaker op sites van gemeenten dat bepaalde aanvragen gedaan kunnen worden met DIGID. Maar ik heb er eerlijk gezegd niet op gelet in welke gevallen dat nu eigenlijk wel of niet gebeurde.
Ik vind het best een goed idee om DIGID te gebruiken voor aanvragen rond begraven en cremeren. Als het tenminste om aanvragen gaat die alleen een rechthebbende mag doen, zoals het openen van een graf, het vragen van vergunning voor de plaatsing of verandering van een gedenkteken op een graf of het instemmen met een verzoek om opgraving (zo'n verzoek kan ook door een ander worden gedaan, maar heeft wel de instemming van de rechthebbende nodig). Voor aanvragen die iedereen mag doen, zou ik geen DIGID gebruiken.
E-herkenning kan worden gebruikt door bedrijven. Dat kan handig zijn voor bijvoorbeeld het aanvragen van vergunning voor een grafmonument door een steenhouwerij. Maar niet in alle gevallen is het de oplossing van alles. Stel dat iemand is overleden en bijgezet moet worden in een bestaand graf, dan is een aanvraag om het graf te openen van een uitvaartverzorger via E-herkenning, geen vervanging van de toestemming van de rechthebbende. De uitvaartverzorger kan wel via E-herkenning contact hebben met de gemeente, maar zal altijd nog een machtiging van de rechthebbende moeten overleggen.
Nog even iets heel anders: uw vragen van vanmiddag brengen mij op de gedachte dat het eigenlijk wel handig zou zijn om een aparte vragenrubriek te hebben voor beheerders van begraafplaatsen. En dan bedoel ik niet alleen de beheerders, maar ook de mensen die de administratie voeren of andere taken rond het begraven en begraafplaatsen hebben.
Deze vraag is de eerst die ik in die nieuwe rubriek plaats.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.
TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl
TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?
TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.
TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.
TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.