Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Voorbeeld overeenkomst grafrecht

5 januari 2008

Vraag nummer: 5090 (oude nummer: 10043)

Geachte heer Van der Putten,

U heeft met uw rubriek al heel wat van mijn vragen kunnen beantwoorden.
Blijft over ; beschikt u over de tekst van een juridisch juiste / faire overeenkomst tussen partijen die een grafrecht leveren (eigenaar bijzondere begraafplaats) en afnemen (particulier).
Indien niet voorhanden ; svp de kenwoorden van de checklist die van toepassing is.
Is het mogelijk dit in uw rubriek op te nemen?

Bij voorbaat hartelijk dank.

J. Beekhuis

Antwoord:

Geachte heer,

Er bestaan natuurlijk al voorbeelden van zulke overeenkomsten. De kerkgenootschappen hebben er voorbeelden van, die zij ter beschikking stellen aan hun leden of onderdelen die een bijzondere begraafplaats beheren.

De Landelijke Organisatie van Begraafplaatsen heeft twee jaar geleden het idee gehad om een model voor een reglement voor een (bijzondere) begraafplaats, samen met een overeenkomst inzake de uitgifte van een graf, op te stellen en ter beschikking te stellen, maar dat is er nog niet van gekomen. Het project ligt nog op de plank, zo heb ik begrepen. Wellicht wil men de wetswijziging die nu nog bij de Tweede Kamer ligt, afwachten.

Mijn kantoor ontwerpt ook reglementen en overeenkomsten voor bijzondere en gemeentelijke begraafplaatsen, (hele) grote en (hele) kleine. U zult er begrip voor hebben dat ik de verschillende basis-modellen die ik daarvoor hanteer, niet compleet in deze rubriek publiceer. Anders houd ik geen betalende klanten meer over.
Daarnaast moeten een reglement/verordening en overeekomsten of beschikkingen ook aansluiten op de specifieke situatie en geschiedenis van (de soorten graven op)een begraafplaats. Modellen hebben per definitie het probleem dat ze daar geen rekening mee houden.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


---

Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorih jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat zo'n 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.

Print deze pagina

Spelregels

Stel zelf een vraag

Wel verplicht, maar
wordt niet gepubliceerd.

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.