Verordening Begraafplaatsen eenzijdig aangepast door college (Is er betaald voor onderhoudswerkzaamheden die niet worden verricht?)
4 oktober 2020
Vraag nummer: 61665
De (oude) Verordening Begraafplaatsen uit 2010 van de gemeente Alphen aan den Rijn stelt in art. 20 (zonder enig voorbehoud) dat 'het college voorziet in het eenmaal per jaar schoonmaken van het gedenkteken en in de zorg voor de winterharde beplantingen.' In 2014 is Alphen aan den Rijn gefuseerd met Boskoop en Rijnwoude, en in de nieuwe Verordening (2015) is genoemd artikel geschrapt. Nabestaanden die vóór 2015 een nieuw part. graf aanschaften op basis van de oude verordening, profiteren dus niet meer van deze dienst, terwijl zij daar al wel (20, 30, 40 jaar) voor betaald hebben. Mag het college dit doen? B.v.d., Carien Mensink-Ferguson.
Antwoord:
Geachte mevrouw,
Dit is niet iets dat het college gedaan heeft, maar de gemeenteraad. Die stelt de beheersverordening vast.
Tien jaar geleden stelde de raad de 'Beheerverordening begraafplaatsen Alphen aan den Rijn 2010' vast en in 2015 de 'Beheerverordening begraafplaatsen Alphen aan den Rijn 2015', waarmee de Beheerverordening begraafplaatsen Alphen aan den Rijn 2010, de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Rijnwoude en de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaats Roemer 2008 (van Boskoop) werden ingetrokken.
De 'Beheerverordening begraafplaatsen Alphen aan den Rijn 2015' is dus niet 1 op 1 de opvolger van de 'Beheerverordening begraafplaatsen Alphen aan den Rijn 2010', maar van verschillende verordeningen.
De kop van uw vraag suggereert dat het vreemd is dat de gemeente een verordening 'eenzijdig' aanpast. Maar dat kan natuurlijk niet anders. Een verordening is lokale wetgeving. Met een verordening of een wet kun je als overheid niet bij alle inwoners langs de deur om te vragen of ze het zo wel leuk vinden. Daar heb je een gemeenteraad en een parlement voor, om namens de bevolking te beslissen.
U vraagt: mag het college dit doen? Ofwel: mag de gemeente (de raad) in een nieuwe verordening niet meer opnemen dat 1 keer per jaar de gedenktekens schoonmaakt en de winterharde beplantingen onderhoudt? Ja, dat mag.
Maar ik denk dat u eigenlijk iets anders wilt vragen. Namelijk: als mensen in het verleden betaald hebben voor een jaarlijkse schoonmaakbeurt van het graf, mag de gemeente daar dan plotseling mee stoppen? Op die vraag is mijn antwoord: nee. Dat mag niet.
Maar of dat wel of niet gebeurt, is iets wat niet te lezen is in de beheersverordening. In die verordening staat tot 2015 dat de gemeente iets zou doen. Dat is leuk om te weten, maar daar staat niet dat mensen er voor moeten betalen. Dat staat ergens anders.
Om te zien of mensen in Alphen aan den Rijn in het verleden betaald hebben voor een jaarlijkse schoonmaakbeurt van een graf, moet je kijken naar de verordening die over het geld gaat. In de Verordening begrafenisrechten 2013 die ook in 2014 nog geldig was staan diverse tarieven voor het door of vanwege de gemeente onderhouden van graven en gedenktekens, voor een periode van 1 jaar. Die kosten konden ook voor 2 of maximaal 20 jaar worden afgekocht. Dan moet je vervolgens kijken of rechthebbenden van graven ook een aanslag voor dat onderhoud hebben ontvangen en betaald. Want ik weet niet of deze kosten verplicht waren, dan wel dat mensen vrij waren om te kiezen om er geen gebruik van te maken. Dat heb ik nog niet nagekeken.
Stel dat rechthebbenden op graven of hun rechtsvoorgangers (een familielid dat de grafrechten eerder had) in 2014 het onderhoud van een graf hebben afgekocht voor 20 jaar, dan mogen zij van de gemeente eisen dat het graf tot 2034 minstens 1 keer per jaar wordt onderhouden. Gebeurt dat niet, dan kunnen zij de gemeente in gebreke stellen. Ze kunnen een klacht indienen en ze kunnen ook naar de rechter.
Er zijn diverse rechtszaken bekend, waarin een gemeente is veroordeeld om geld terug te geven, omdat ze niet kon aantonen onderhoud aan het graf te hebben verricht.
Dat de jaarlijkse schoonmaak niet meer in de beheersverordening staat, vrijwaart de gemeente niet van deze verplichting. De gemeente heeft een verplichting op zich genomen, die ze de afgesproken termijn na moet komen.
Bij een van mijn klanten, een andere gemeente, kende men een soortgelijke regeling. Daar wilde men van af. Maar dat gaat niet. Daar houdt de gemeente bij welke graven wel en welke niet individueel moeten worden schoongemaakt, tot welk jaar. Dat moet men volhouden tot alle graven voor alle overeengekomen termijnen afgehandeld zijn.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.
TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl
TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages – kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden.
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?
TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.
TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.
TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.