Uitvaartondernemer gebouw laten exploiteren op gemeentelijke begraafplaats
8 januari 2008
Vraag nummer: 5098 (oude nummer: 10066)
Geacht heer van der Putten,
Als gemeente zijn wij bezig een tweede begraafplaats te realiseren. Nu willen wij op deze begraafplaats een uitvaartondernemer/-organisatie de mogelijkheid bieden om een uitvaartcentrum oid op te zetten en te exploiteren. Op eigen kosten. Hiervoor zullen wij randvoorwaarden en selectiecriteria opstellen.
Nu is mijn vraag of wij hierbij ook rekening moeten houden met bepaalde wetgeving. Zoals bij aanbestedingen bijvoorbeeld met de aanbestedingsregelgeving en richtlijnen. Dit is wel geen aanbesteding, maar je gunt één partij toch een groot "voordeel", namenlijk een A locatie.
Met vriendelijke groet,
J. Nieuwenhuis
Antwoord:
Geachte heer,
Ik heb geen verstand van aanbestedingen, dus kan u op dat vlak geen advies geven. Ik denk echter dat de eigen afdeling Juridische Zaken van uw gemeente dat wel kan.
Mij is geen specifieke wetgeving bekend die in acht zou moeten worden genomen, bij het opzetten en de explotatie van een rouwcentrum op een begraafplaats. Ik denk wel dat het bestemmingsplan zal moeten worden aangepast; een rouwcentrum heeft vaak een bestemming 'maatschappelijke doeleinden' of vergelijkbare bestemmingen. Het zal een extra verkeer aantrekkende werking hebben. Een rouwcentrum valt niet zonder meer onder de bestemming 'begraven'. Een rouwcentrum zal misschien ook wegens koel- of andere installaties een Wm-vergunning nodig hebben; maar dat hangt samen met de bouwvergunning, in een latere fase.
Inderdaad is het zo dat een begraafplaats voor een rouwcentrum een zeer aantrekkelijke locatie kan zijn. Die moet een gemeente niet zomaar aan de eerste de beste weggeven. Maar u schrijft - terecht - dat er randvoorwaarden en selectiecritaria moeten komen.
Een andere vraag is of er in uw gemeente wel behoefte is aan een nieuw rouwcentrum. Als er in bestaande centra voldoende capaciteit is, is het misschien wel voor niemand rendabel.
Het lijkt mij ook niet onverstandig om alle bestaande ondernemingen, groot en klein, in uw gemeente en randgemeenten uit te nodigen voor een oriënterend gesprek, om te horen hoe men er tegen aan kijkt. Enerzijds is het zo dat niemand op extra concurrentie zit te wachten, maar het kan ook nuttig zijn in het formuleren van randvoorwaarden. Misschien komt men met ideeën of punten waar de gemeente eerder nog niet aan dacht.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
---
Een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Maar er staat altijd nog een fout nummer in de telefoongids. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.
En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, nog steeds naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, verkeerde bedrag, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover.
mr W.G.H.M. van der Putten