Wanneer is er sprake van herbegraven? (positie kist ten opzichte van monument)
10 januari 2008
Vraag nummer: 5105 (oude nummer: 10075)
Is er sprake van herbegraven als de grafkist in de grafruimte enkele centimeters opgeschoven wordt om recht onder het nog te plaatsen gedenkteken komt te staan.
Antwoord:
Geachte heer,
Wat moet ik mij bij uw vraag voorstellen? Dat iemand is begraven en dat nabestaanden later bedenken dat de kist wellicht niet precies in het midden (ten opzichte van het te plaatsen gedenkteken) staat en wellicht iets opgeschoven zou moeten worden?
Dat is geen herbegraven. Herbegraven is als een overledene in een ander graf wordt geplaatst. Dat is hier niet aan de orde.
Mag een graf worden geopend om de kist een klein stukje te verplaatsen? Nee. Een graf mag niet worden geroerd, tenzij dit door de beheerder gebeurt in het kader van het beheer van de begraafplaats. Stel dat overledene A onder overledene B begraven is en overledene A moet elders herbegraven worden, dan mag/moet de kist van overledene B tijdelijk uit het graf worden genomen. Maar dan is er verlof van de burgemeester voor de herbegraving van A, waarbij bekend is dat B er boven ligt en dat de kist van B als gevolg van de handeling tijdelijk uitgenomen wordt. In zo'n geval mag een graf worden geroerd.
Dat een graf niet mag worden geroerd staat (sinds 1991) niet (meer) letterlijk in de wet, maar volgt uit de wetsgeschiedenis van het huidige artikel 29 Wet op de lijkbezorging.
Kan er toestemming van de burgemeester worden gevraagd om een graf te openen om de kist ietsje te verschuiven? Nee, daar voorziet de wet niet in. De wet gaat er van uit dat zoiets niet aan de orde is. Geen enkele kist wordt zo geplaatst dat hij op de centimeter nauwkeurig exact in het midden van een graf (en ten opzichte van een gedenkteken) staat. Dat is ook bijna niet uit te meten. Een kist wordt vaak 2 of 3 meter diep geplaatst.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
-----
Een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Maar er staat altijd nog een fout nummer in de telefoongids. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.
En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, nog steeds naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, verkeerde bedrag, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover.
mr W.G.H.M. van der Putten