Spelfout in tekst gedenksteen
16 december 2010
Vraag nummer: 7778 (oude nummer: 16260)
geachte heer,
na het overlijden van onze moeder (okt2010)is zij begraven bij mijn vader(overl.1998).in de tekst die wij op de bestaande steen bij hebben laten graveren heeft de steenhouwer een spelfout gemaakt : onvergetlijke ipv onvergetelijke.Wat zijn nu onze rechten?eea is niet onze schuld.Moet nu de hele steen worden vervangen of is er een andere mogelijkheid?.Bij voorbaat dank voor uw antwoord
Antwoord:
Geachte heer,
Als een leverancier een fout maakt, moet de fout worden hersteld op een zodanige manier dat dit niet storend of nagenoeg onzichtbaar is.
Als letters zo kunnen worden veranderd of verplaatst dat de fout nagenoeg onzichtbaar hersteld kan worden, moet met die mogelijkheid genoegen worden genomen. Als het gaat om bronzen letters waarbij eventueel wat gaatjes in de steen over blijven die onzichtbaar gestopt kunnen worden, is het niet redelijk om een hele nieuwe grafsteen te verlangen. Is er wel een duidelijke blijvende ontsiering van de steen, dan mag u zeker een nieuwe steen verlangen. Ook al is de steen 12 jaar oud.
Een spelfout als dit is een risico dat duidelijk voor rekening van de steenhouwer komt. Stel dat het een fout met een onduidelijk gespelde naam zou zijn en de opdracht niet goed leesbaar was, zou het anders kunnen liggen. Maar nu niet.
U kunt ook eens nagaan of de steenhouwer aangesloten is bij een geschillencommissie of iets dergelijks, voor het geval u er niet uit zou komen.
Maar mij lijkt dat u er wel uit moet kunnen komen, want de steenhouwer kan een dergelijke duidelijke taalfout nooit rechtvaardigen.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
Nieuwe wettelijke regeling sinds maart 2011: Van wie is de grafsteen?