Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Spelfout in tekst gedenksteen

16 december 2010

Vraag nummer: 7778 (oude nummer: 16260)

geachte heer,
na het overlijden van onze moeder (okt2010)is zij begraven bij mijn vader(overl.1998).in de tekst die wij op de bestaande steen bij hebben laten graveren heeft de steenhouwer een spelfout gemaakt : onvergetlijke ipv onvergetelijke.Wat zijn nu onze rechten?eea is niet onze schuld.Moet nu de hele steen worden vervangen of is er een andere mogelijkheid?.Bij voorbaat dank voor uw antwoord

Antwoord:

Geachte heer,

Als een leverancier een fout maakt, moet de fout worden hersteld op een zodanige manier dat dit niet storend of nagenoeg onzichtbaar is.

Als letters zo kunnen worden veranderd of verplaatst dat de fout nagenoeg onzichtbaar hersteld kan worden, moet met die mogelijkheid genoegen worden genomen. Als het gaat om bronzen letters waarbij eventueel wat gaatjes in de steen over blijven die onzichtbaar gestopt kunnen worden, is het niet redelijk om een hele nieuwe grafsteen te verlangen. Is er wel een duidelijke blijvende ontsiering van de steen, dan mag u zeker een nieuwe steen verlangen. Ook al is de steen 12 jaar oud.

Een spelfout als dit is een risico dat duidelijk voor rekening van de steenhouwer komt. Stel dat het een fout met een onduidelijk gespelde naam zou zijn en de opdracht niet goed leesbaar was, zou het anders kunnen liggen. Maar nu niet.

U kunt ook eens nagaan of de steenhouwer aangesloten is bij een geschillencommissie of iets dergelijks, voor het geval u er niet uit zou komen.
Maar mij lijkt dat u er wel uit moet kunnen komen, want de steenhouwer kan een dergelijke duidelijke taalfout nooit rechtvaardigen.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

Nieuwe wettelijke regeling sinds maart 2011: Van wie is de grafsteen?

Print deze pagina

Spelregels

Stel zelf een vraag

Wel verplicht, maar
wordt niet gepubliceerd.

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.