Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Onbetaald gedenkteken

9 juli 2010

Vraag nummer: 7628 (oude nummer: 15896)

Geachte meneer van der Putten,

Van een begraafplaatsbeheerder kreeg ik het advies om bij u te rade te gaan met mijn probleem: een onbetaalde gedenkteken.

Als eenmansbedrijf in de verkoop van gedenktekens heb ik in 2003 een gedenkteken verkocht aan een familie voor een kind. De opdrachtbevestiging is getekend door de partner (toenmalig echtgenoot?) te Kxxxx. De klant meldde dat zij gingen verhuizen naar Axxxx. Na de plaatsing zijn er een faktuur, enkele herinneringen en een aangetekende naar het nieuwe adres verstuurd. De aangetekende is door mevrouw in ontvangst genomen. Er werd echter nog geen cent betaald.
Later ben ik eens langs het huis gereden om te gaan vragen of er een betalingsregeling getroffen zou kunnen worden. Er werd echter niet meer opengedaan door de klant maar door een Pool. Via deze Pool ben ik bij de huurbaas terecht gekomen die mij het nieuwe adres van de klant heeft gegeven in Bxxxxx. Op een zomeravond ben ik naar dat adres gereden om opnieuw te verzoeken tot betaling. Bij opening van de deur werd er gezegd: ik van ik ken u ergens van. Ik heb daarop geantwoord: ik heb het gedenkteken voor uw zoon geleverd. Nu moet u nagaan dat ik bij de mensen thuis de opdracht heb afgesloten en dat de klant bij mij in de winkel is geweest voor de tekstindeling op het gedenkteken.
Ik heb hun problemen aangehoord (baan kwijt) en een betalingsregeling afgesproken van 250 euro per maand. Het faktuurbedrag was 3250 euro.
Ik heb zelfs nog aangeboden dat het faktuurbedrag afgerond zou worden naar 3000 euro als zij netjes zouden afbetalen. Na enkele maanden heb ik nog niets ontvangen. Weer bij het huis langsgegaan. Er werd nu opengedaan door mensen in schilderskleren. De klanten waren vanwege huurachterstand hett huis uitgezet. Ik ben de klanten lang kwijtgeweest totdat ik vorig jaar op de verjaardag een briefje bij het gedenkteken heb gelegd met de vraag om kontakt op te nemen met de leverancier van het gedenkteken. Twee maanden later kreeg ik een reactie van de vrouw. Ik ben weer thuisgeweest voor een betalingsregeling (vorig jaar juli). De vrouw was inmiddels gescheiden. Haar ex zit zonder baan in het buitenland. Zij zit zonder baan bij een nieuwe vriend. Deze vriend zou het gedenkteken af gaan betalen met 100 euro per maand. Na eenmaal 100 euro betaald te hebben belde de vriend in augustus dat zijn vader was overleden en dat hij door opvang van enkele kosten even niet kon betalen. Afgelopen februari ben ik weer langs geweest. De vrouw heeft inmiddels een nieuwe baan. Er is afgesproken dat zij 100 euro per maand automatisch zou laten overschrijven. Tot op heden heb ik niets ontvangen. twee weken geleden heb ik aan aangetekende brief verstuurd met de vraag op betaling van de afgesproken termijnen en anders de deurwaarder. De aangetekende is in ontvangst genomen, maar betaling, ho maar.

Op mijn opdrachtbevestiging staat dat het gedenkteken eigendom blijft van de leverancier totdat het gehele faktuurbedrag is betaald. Mag ik het gedenkteken nu van de begraafplaats verwijderen? Een inkassoprocedure heeft geen zin want dat wordt een kostbaar geheel waaruit alleen maar kosten en geen baten komen. Het is voor mij een principezaak geworden omdat de klant geen enkele intentie toont om te gaan betalen.
Mag ik mijn eigendom nu terughalen?
Heeft u tips voor mij, hoe ik dit nu kan aanpakken?

Met vriendelijke groet,

XX

Antwoord:

Geachte heer,

Dit zijn heel lastige situaties. Het bedrag is te laag voor een gerechtelijke invordering, want dan ben je zo ongeveer even veel kosten kwijt als waar het om gaat. En moet je nog maar zien dat je je geld krijgt. En ook met een incassoprocedure is het maar de vraag of u uw geld krijgt. Want van een kale kip kun je niet plukken. En met enkele tientjes afbetalen per maand kom je ook niet ver en krijg je je kosten niet terug.

Inmiddels hebt u echter een beetje het geluk aan uw kant.
Door een wijziging van de Wet op de lijkbezorging per 1 januari 2010 wordt niet de eigenaar van het terrein van de begraafplaats automatisch eigenaar van het monument. Het eigendom van een grafmonument blijft bij de eigenaar van dat monument, ook als het voor die datum geplaatst is. U hebt een eigendomsvoorbehoud in uw leveringsvoorwaarden staan (heel verstandig) en kunt dus als eigenaar van het monument het monument verwijderen.

Zie o.a. vraag 14823 'Nieuwe wet; nieuwe regel eigendom grafmonumenten' in de lijst van Meest gestelde vragen.

Nu is het zo dat vorderingen na 5 jaar verjaren, tenzij men de verjaring stuit. In uw geval is het van belang om regelmatig aan de koper te laten weten, met een aangetekende brief, dat u nog altijd betaling eist. Dat kunt u betrokkene mededelen nadat u de grafsteen hebt verwijderd. Zij kan de steen weer krijgen na volledige betaling, zou ik aanbieden als ik u was.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

Nieuwe wettelijke regeling sinds maart 2011: Van wie is de grafsteen?

Print deze pagina

Spelregels

Stel zelf een vraag

Wel verplicht, maar
wordt niet gepubliceerd.

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder