Grafsteen ingebreke (niet levering; schade?)
11 december 2019
Vraag nummer: 59482
Op 24 juli 2018 is mijn moeder overleden. Wij hebben vrij direct erna een grafmonument besteld bij de firma van Wijngaarden te Rijswijk (voorheen Voorburg). Na 4 maanden kregen wij te horen dat het grafmonument was gebroken. Weer een nieuwe besteld en weer na vier maanden kregen wij te horen dat de steen was achtergebleven en per abuis niet naar Nederland is verstuurd. Weer een nieuwe steen besteld en ja u raad het al wederom was de steen gebroken. Nog een keer een steen besteld bij van Wijngaarden en ja de steen was in orde en zou geplaatst worden op het graf van mijn moeder.
Helaas de eerste plaatsing kon niet doorgaan dus er werd een nieuwe afspraak gemaakt voor een volgende plaatsing. Ook die kon niet doorgaan want het had geregend. Ik heb toen een ander bedrijf ingeschakeld om de (zogenaamde) steen op te halen en de plaatsing te verzorgen. Bedoeld bedrijf is naar van Wijngaarden gegaan en kregen daar te horen dat de steen was gebroken.
Het bedrijf van Wijngaarden liegt volop en wij als familie hebben na 1,5 jaar nog geen grafsteen voor onze moeder. Allereerst wil ik van Wijngaarden aansprakelijk stellen voor een schade bedrag en daarnaast wil ik een klacht tegen dit bedrijf indienen.
Kunt u mij adviseren?
Hartelijk dank
Antwoord:
Geachte heer,
Ik begrijp uw boosheid en teleurstelling. Maar u hebt geen schade, dus u kunt het bedrijf niet aansprakelijk stellen voor schade.
Men kan in Nederland een persoon of bedrijf alleen aansprakelijk stellen voor schade, als er financiƫle schade is. Dat is hier niet aan de orde.
Immateriƫle schade is er alleen in bepaalde uitzonderingsgevallen. Niet als men teleurgesteld is in een bedrijf, omdat het alsmaar niet levert.
Wat u had kunnen doen, is het bedrijf schriftelijk sommeren om voor een bepaalde datum te leveren. En dat als het bedrijf dat niet zou (kunnen) doen, om welke reden dan ook, de overeenkomst op te zeggen. Ik zou dat doen als het bedrijf al 2 keer beloftes niet is nagekomen, door haar schuld of buiten haar schuld. Dan zou ik het bedrijf aanschrijven en zeggen dat de derde kans de laatste kans is.
Als u nog een overeenkomst heb lopen - wat ik vermoed omdat u niets over opzeggen schrijft - kunt u de overeenkomst opzeggen. Als u de overeenkomst niet opzegt, kan men over 1 of 2 jaar alsnog een monument leveren, ook als u inmiddels van een ander bedrijf een monument hebt gekocht. Als u van een leverancier af wilt, moet u zorgen dat de afspraken formeel eindigen door de overeenkomst op te zeggen.
Ik weet niet of dit bedrijf is aangesloten bij den brancheorganisatie waar u een klacht zou kunnen indienen. Als dat zo is, kunt u dat waarschijnlijk zien op haar site of briefpapier of in de algemene voorwaarden.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.
TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl
TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?
TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.
TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.
TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.