Gedenksteen te laat geleverd; klachten?
9 februari 2009
Vraag nummer: 6153 (oude nummer: 12289)
Heb na het overlijden van mijn vrouw een gedenksteen besteld bij Antonium te Schiedam.Pas na ruim 5 maanden is deze geleverd na uiteindelijk tussenkomst/bemiddeling van de Klachtenbond(www.boycot.nu)Mijn vraag is derhalve :Is er een termijn te stellen waarbinnen een gedeksteen geleverd moet worden en kan ik indien deze termijn is overschreden ergens mijn beklag hierover doen?
Antwoord:
Geachte heer,
Er is natuurlijk wel een termijn te stellen waarbinnen een gedenksteen geleverd moet worden. Maar daar zijn geen standaarden voor.
Men moet bij de bestelling van een steen afspreken wanneer die geleverd wordt. Als men vindt dat er een harde einddatum van levering moet zijn, moet men die meteen ook afspreken en duidelijk de consequentie van het niet halen van die datum op schrift stellen. Als iemand dat niet al meteen bij de bestelling niet gedaan heeft, kan ook wel later zo'n harde termijn worden gesteld, maar dan ook alleen in redelijkheid. Het hangt er dan van af hoe lang de normale levertijd is, waar de steen vandaan moet komen, wat een reeele termijn is, etc. Maar vaak schiet men er weinig mee op om dan de koop af te blazen, omdat men dan met een andere leverancier meestal weer van voren af aan zal moeten beginnen.
De mogelijkheid van klachten verschilt van leverancier tot leverancier. Het hangt af van de vraag of een leverancier bij een brancheorganisatie is aangesloten en of die een klachten- of geschillenregeling kent.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten