Garantie / kosten reparatie grafsteen
30 mei 2011
Vraag nummer: 24706 (oude nummer: 16762)
wij hebben 5 jaar geleden een granieten grafsteen laten maken bij een bekende firma in de regio. We waren hier trouwens al eerder klant.
Onlangs veegde mijn zoon van 12 jaar het verticale deel van de steen af met een doek, terwijl hij zich met zijn andere hand vasthield aan de steen.(het verticale gedeelte waar de naam in gegraveerd staat)
Plotseling kantelde de steen naar voren, gelukkig werd alleen de bloembak geplet en was er geen persoonlijk letsel. De verticale steen bleek met 1 ijzeren pinnetje van 4 cm vast te zitten. Contact opgenomen met de leverancier ; na 3 weken werd de steen rechtgezet in een laagje cement en daarna afgekit. Toen volgde de factuur van 85,- exclusief. Telefonisch overlegd want wij zijn het hier niet mee eens: we moeten er van uit gaan dat de steen in orde is en dat evt. gebreken kostenloos hersteld worden.
De leverancier beweert "dat er iets mee is gebeurd, en dat de grafsteen goed gemaakt was". Nu was ik er zelf bij toen dit gebeurd en kan ik zeggen dat er niet ruw of roekeloos met de steen is omgegaan. Maar de leverancier doet geen enkele tegemoetkoming.
De beschreven garantievoorwaarden op de achterkant van de rekening zijn nietszeggend.
we begrijpen dat deze kwestie misschien moeilijk is te beoordelen maar willen u toch vragen: als klant mag je toch verwachten dat een dergelijk product ook na 5 jaar in orde is en dat evt. reparatiekosten niet voor rekening van de klant komen?
We zien uw antwoord graag tegemoet,
Met vriendelijke groeten,
P. Duisters
Antwoord:
Geachte heer,
Het is altijd lastig om iets te zeggen over een situatie die je niet kent of ziet. Maar ik ben zeker (ook) van mening dat de reparatiekosten van dit geval voor rekening van de leverancier behoren te komen.
Het is trouwens naar mijn indruk ook maar de vraag of de reparatie nu wel afdoende is. Het staande stuk was bevestigd met 1 metalen pin van 4 cm. Dat lijkt mij (te) weinig. De kans van een herhaling lijkt mij zo niet uitgesloten.
Het staande deel van een grafmonument moet er zeker tegen kunnen dat iemand er tegen leunt om hem schoon te maken. Mensen kunnen en willen vaak niet op het graf staan om zo'n stuk schoon te maken en daar moet men bij de constructie rekening mee houden.
Cement en kit lijken mij een marginale 'oplossing'. Een ijzeren pin lijkt mij ook helemaal niet goed, want die kan roesten en uitzetten. Ik zou 2 roestvrij stalen pinnen verwachten.
Ik had toevallig afgelopen week nog een discussie met iemand over garantiebepalingen in algemene voorwaarden en garantietermijnen. Wij waren het er al snel over eens dat als algemene voorwaarden een onredelijk korte termijn bevatten, zulke voorwaarden op dit onverbindend zijn.
Je mag van een grafsteen verwachten dat de verbindingen houden voor de duur van het bestaan van het graf. Dat is in de regel 20 jaar, als het om een eigen of particulier graf gaat. Als de verbinding het in het 18e of 19e jaar onder een beetje druk begeeft, is dat op het randje. Maar zoals u een en ander beschrijft, mag de steen na 5 jaar zeer beslist niet kunnen vallen.
Ik meen al met al dat u niet alleen die 85,- euro excl. BTW niet zou moeten hoeven betalen, maar een deugdelijker verbinding mag eisen.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
Nieuwe wettelijke regeling sinds maart 2011: Van wie is de grafsteen?