Bedrogen en bedreigd door grafmonument leveraar
16 november 2016
Vraag nummer: 48244
Zelf was ik ernstig ziek en verbracht enkele maanden door in ziekenhuis en was niet aanspreekbaar en in staat tot handelen. Echter vlak voor de opname werd vader begraven. 11 december volgde een whipple operatie waarna er ernstige complicaties kwamen. Met begravenis ondernemer werd afgesproken dat we een zelfde soort herdenkingsplaatje wilden als dat van moeder (zelfde graf) en dat ik dit in rust wilde uitzoeken. Nu blijkt dat grafsteen bedrijf uit eigen overweging een grote nieuwe bronzen plaat heeft geleverd incl graveerfout in naam....(later zegt men een mail te hebben gestuurd op 12 dec met voorbeeld en hun tekst indien u niet binnen 14 dagen reageerd gaan wij ervan uit dat het goed is....maar ik kon niet reageren, en heb al helemaal deze mail niet gezien...Kreeg geen melding van herplaatsing monument, dit hoorde ik van kennissen, zelf kon ik geen begraafplaats bezoeken. Het graf was niet in orginele staat terug geleverd, de gehele opvulling ontbrak en ik was niet de opdrachtgever voor die (te) grote bronzen plaat......Ook kregen we de orginele naamplaat van moeder niet terug. ....er volgde een rekening op datum van voor overlijden.....geen specificatie....daarna verscheen de heer h... van het bedrijf persoonlijk....hij kende niet het graf en de werkzaamheden...gaf wel aan dat ook hij hun rekening hoog vond.....1375....terwijl bedrijf hier in de buurt er 600/700 euro voor neemt......volgens zijn zeggen hadden hun niet graf geruimd maar gemeente en wist hij niet hoe het graf eruit had gezien en waar de opvulling was gebleven..echter op latere rekening staat, verwijderen vervoeren gehele monument naar hun bedrijf.en herplaatsen......grappig daar het graf gewoon gedumpd in de hoek van de begraafplaats lag...hij vroeg of ik hem de offerte van ander bedrijf kon toezenden en de kosten voor een bronzenplaat ....hij wilde de zaak oplossen....dus kon ik offertes opvragen--samen met mij naar bergraafplaats om nieuwe plaat dan te bevestigen en ander te verwijderen..(hoe zit het schade aan steen?)...omgekeerde wereld.......inplaats van de zaak op te lossen stuurde hij een incassobedrijf en deze nu een deurwaarder........maar ga zeker niet betalen voor een grafmonument wat ik niet zo heb uitgezocht incl graveerfout...en oncorrecte ondergrond (verzakkingen).....Voel me niet alleen bedrogen maar ook bedreigd door deze firma.....wat is uw raad?
Antwoord:
Geachte heer,
Als het betreffende bedrijf is aangesloten bij een brancheorganisatie, dan heeft die organisatie wellicht een klachtenregeling, waar u gebruik van kunt maken.
Een regeling van een bedrijf dat zegt "Als u niet binnen 2 weken reageert gaan we er van uit dat het goed is" deugt natuurlijk niet. Er moet eerst een ondertekende opdracht van u zijn. Als die er niet is, staat het bedrijf zwak. Het is normaal dat het bedrijf eerst een tekening van een proef ter controle stuurt. Dan mag men niet zeggen 'Als we niets horen is het goed' want iemand kan de mail niet ontvangen hebben, de mail kan in de spam-box verdwenen zijn, iemand kan een tijdje uit de running zijn geweest wegens ziekte, etc. Dan blijken dingen niet te kloppen.
Mijn inziens moet het bedrijf leveren wat u afgesproken hebt. Als het bedrijf niet met een oplossing komt, zou ik als ik u was de zaak aan de rechter laten voorleggen.
Incasso en deurwaarder zeggen nog niets, dat is meer bluf. De leverancier moet de zaak eerst aan de rechter voorleggen, om echt te kunnen incasseren. Dan wordt u opgeroepen voor een zitting. Dat is het moment dat u de rechter gemotiveerd kunt laten weten waarom u niet of niet helemaal wilt betalen. Ik zou daar maar gebruik van maken, als ik u was.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.
TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl