Wettelijke termijn ruimen graf (mogen of moeten?)
2 augustus 2019
Vraag nummer: 58319
Na een afstandsverklaring schrijft de onderhavige gemeente mij medio april 2018 dat met inachtneming van de in de Wet op de Lijkbezorging gestelde termijn tot ruiming zal worden overgegaan. Tot op heden is nog niet tot ruiming overgegaan.Ik kan die termijn niet in de wet vinden. Weet u waar wel en hoeveel die dan bedraagt.
Antwoord:
Geachte heer of mevrouw,
Er staat een fout in de brief van de gemeente, of u leest de brief verkeerd.
De wet stelt een termijn waarbinnen NIET tot ruiming van een graf mag worden overgegaan. Die termijn is tien jaar. De wet geeft geen termijn waarbinnen tot ruiming MOET worden overgegaan.
Artikel 31 lid 2 van de Wet op de lijkbezorging regelt o.a.: het ruimen van een graf geschiedt niet dan (…) na verloop van tien jaar nadat in het graf laatstelijk een lijk is geplaatst. Ofwel: binnen 10 jaar mag het niet.
Ook is het zo dat wanneer die tien jaar verstreken zijn, of wanneer de grafrechten aflopen, de rechten niet verlengd worden, of afstand van de rechten gedaan wordt, het graf niet meteen geruimd hoeft te worden. De wet regel ook: "Het ruimen geschiedt niet dan op last van de houder van de begraafplaats", ofwel: de houder (eigenaar) van de begraafplaats mag ruimen op het moment dat het hem uitkomt. Dat kan soms pas na jaren zijn.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
TIP (voor gemeenten)
Themamiddag Financiën van de begraafplaats
De financiële kant van de lijkbezorging roept voor de houders van begraafplaatsen vaak vragen op. Van den Bosch & Partners organiseert daarom samen met mr. Willem van der Putten op 31 oktober 2019 een speciale themamiddag rondom de financiën van de gemeentelijke begraafplaats. De organisatie is in handen van de Academie Lokale Belastingen.
Vanuit de fiscale kant zal mr. Edwin Borghols, vennoot bij Van den Bosch & Partners, de belangrijke fiscale aspecten van de begraafplaats behandelen. Willem van der Putten zal vanuit zijn grote ervaring andere financiële aspecten voor zijn rekening nemen. Daarbij komen aan de orde vragen als:
• Hoe hoog mogen de lijkbezorgingsrechten worden vastgesteld?
• Moet er onderscheid worden gemaakt tussen grafrechten en onderhoudsrechten?
• Kunnen er verschillende soorten onderhoudsrechten worden vastgesteld?
• Kan er verschil in onderhoudsrechten worden gemaakt tussen algemene en particuliere graven?
• Kunnen er nieuwe rechten worden opgelegd aan bestaande graven met oude contracten?
• Maakt het verschil of graven liggen op een begraafplaats die oorspronkelijk een kerkelijke begraafplaats was?
• Kan er onderscheid worden gemaakt tussen verschillende typen grafmonumenten of graven op verschillende grafvakken?
• Voor welke diensten kunnen er rechten worden geheven? Kan men bijvoorbeeld rechten heffen voor een opgraving, als de uitvoering bij een extern bedrijf ligt, dat een eigen rekening indient?
• Kunnen er afkoopsommen voor het recht op een graf of voor 20 jaar onderhoud geheel in de exploitatie worden opgenomen?
• Kunnen er verschillende rechten worden geheven voor graven met twee of meer overblijfselen?
• Hoe kan grafonderhoud op de langere termijn het beste worden bekostigd?
• Kunnen de kosten van graven die eeuwigdurend zijn afgekocht nog worden meegenomen in de exploitatie?
Het definitieve programma volgt eind augustus op https://www.lokbel.nl/cursus/themamiddag-financien-van-de-begraafplaats.
Reserveer 31 oktober 2019 alvast in uw agenda of meld u nu al aan!
TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?
TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.