Wat zijn onze plichten en rechten als begraafplaatshouder? 1
3 juli 2017
Vraag nummer: 51197
Geachte heer van der Putten,
sinds 20-03-2013 hebben wij bij de beide ingangen van de begraafplaats een publicatie hangen dat de contactpersonen van graven zich dienen te melden bij de administratie, tot op heden hebben dat een handje vol nabestaanden dat gedaan.
Op 21-03-2018 is er een periode van 5 jaar voorbij. Wat kunnen we dan doen en wat zijn de rechten van het beheer van de begraafplaats. Kunnen wij dan eventueel zonder verdere aankondig in de toekomst overgaan tot ruimen.
Zijn we dan juridisch gedekt of zit er nog ergens hiaat.
Antwoord:
Geachte heer,
Dat kan ik zo niet zeggen. Dan moet ik eerst eens een beheersverordening of beheersreglement van uw begraafplaats zien.
Uit uw vraag begrijp ik dat het gaat om de ruiming van graven. Uit welke periode zijn die?
Hebben de rechthebbenden de rechten niet meer verlengd, of wat speelt er? Zijn grafrechten vervallen verklaard omdat er geen rechthebbende bekend waren? Ofwel: wat is de voorgeschiedenis?
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.
TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl
TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?
TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.