Ex-vrouw vraagt grafrecht
10 januari 2008
Vraag nummer: 5106 (oude nummer: 10077)
Geachte heer,
Vorig jaar heeft in onze gemeente X een jongeman van 20 jaar zelfmoord gepleegd.
Zijn ouders lagen in scheiding en hebben -omdat zij dit wilden- beiden opdracht tot begraven gegeven. Onderlinge afspraak was dat beide hun deel van de begrafenis zouden betalen. De begrafenisondernemer heeft ons de naam van de man als rechthebbende doorgegeven. Wij hebben vervolgens het grafrecht op zijn naam geschreven.
Nu maakt zijn ex-vrouw bezwaar en heeft, omdat de man zijn deel niet betaalde, uit de gezamenlijke middelen de hele rekening en ook het afkoop onderhoud betaald. Wil nu het grafrecht op haar naam.
Heeft u misschien suggesties hoe we dit kunnen oplossen?
Met vriendelijke groet,
X
Team Burgerzaken
Antwoord:
Geachte mevrouw,
Dit kan niet worden opgelost in de zin zoals de vrouw wenst. Als een grafrecht op naam van de man is gezet en een beschikking te zijner gunste is uitgegeven (een grafrecht moet schriftelijk worden gevestigd, als het om een eigen graf gaat), kunt u die beschikking niet eenzijdig intrekken.
De vrouw kan een bezwaarschrift indienen als uw gemeente weigert om het grafrecht op haar naam te zetten, maar dat is eigenlijk zinloos. Want de gemeente kan/mag niet anders.
Wie betaalt, doet er niet toe voor het toekennen van het grafrecht. Bovendien zijn de kosten uit gemeenschappelijke onverrekende middelen betaald, geeft u aan. Dus dat is geen argument.
De vrouw kan alleen in een civiele procedure jegens de man vorderen dat hij meewerkt aan overschrijving van het grafrecht van zijn naam op haar naam. Als ze nog in echtscheiding liggen, kan dat één van de aanvullende vorderingen van de vrouw in die procedure zijn.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
---
Een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Maar er staat altijd nog een fout nummer in de telefoongids. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.
En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, nog steeds naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, verkeerde bedrag, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover.
mr W.G.H.M. van der Putten