Wat gebeurt er met het graf?
30 januari 2008
Vraag nummer: 5174 (oude nummer: 10231)
Vraag: Wat gebeurd er met het graf
Mijn moeder is 1,5 jaar geleden plotseling overleden. Ze is na een scheiding hertrouwd. Na het overlijden heb ik geholpen met de begravenis en het uitzoeken van de steen. Ik heb een aantal spullen van mijn moeder gekregen waar ik heel blij mee ben. Daarnaast werdt mij belooft een deel van het polisoverschot te krijgen. Mijn moeders tweede man heeft al het kontakt verbroken. Van dat geld heb ik niets gezien. IK denk ook niet dat het veel is .Al hoe wel XXXX met een leuke crouse is geweest (3mnd). Maar het lastigste vind ik dat het kontakt verbroken is. Mijn moeders tweede man is niet gezond. We verwachten dat hij niet lang meer leeft. Hij heeft laten weten dat we niet te horen krijgen wanneer hij overlijd. Hij had ook nieuwe trouwplannen. Wie krijgt het zeggenschap over het graf als hij overlijd. Hij heeft het gekocht en ik ben niet zijn wettelijke erfgenaam. Sta ik nog wel ergens geregistreert als erfgenaam van mijn moeder? Krijg ik wat te horen als het graf geruimd gaat worden?
Antwoord:
Geachte heer of mevrouw,
Als de rechthebbende op een graf overlijdt, kan iedere bloed- of aanverwant aan de begraafplaatshouder vragen om het graf op zijn of haar naam te plaatsen. U kunt het ook vragen. Het heeft niets te maken met het wel of niet zijn van erfgenaam.
U kunt nu al aan de begraafplaats een brief schrijven, dat als de tweede man van uw moeder overlijdt, u graag het grafrecht over wilt nemen. Dan ligt die vraag er maar vast en bent u eventuele anderen voor.
Het graf van uw moeder kan pas na 20 jaar na haar overlijden geruimd worden. Ook dan is het verstandig om, als u niet eerder de rechten op het graf hebt, de begraafplaats tijdig (19 jaar na haar overlijden) aan te schrijven.
U krijgt niet automatisch iets te horen. Er is geen landelijk register van erfgenamen of iets dergelijks. Nabestaanden die belangstelling hebben, moeten zich zelf melden.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
---
Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.
En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, nog steeds naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, een verkeerd bedrag, de ene fout wordt veranderd in een andere fout, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover. Je wordt hooguit van het kastje naar de muur gestuurd en van de muur naar de kast, etc.