Gevolgen van melden als rechthebbende van een graf
10 september 2007
Vraag nummer: 4955 (oude nummer: 9686)
De gemeente heeft een bericht uitgegeven, waarin familieleden van bepaalde graven, zich kunnen melden als rechthebbenden van een graf.
Het graf waar het zich om handelt is van mijn grootouders.
Als ik mij als enige van ongeveer 25 kleinkinderen meld, wat zijn dan de gevolgen hiervan.(de meeste van mijn neven en nichten ken ik niet) Kunnen ze mij aansprakelijk stellen voor schade, onderhoud of eventuele bijkomende kosten van het graf. Het handelt zich om een koopgraf en er zijn verder nooit kosten aan verbonden geweest en wat gebeurt er als ik mij niet meld?
Met vr gr. Gxxxx.
Antwoord:
Geachte mevrouw,
De rechthebbende op een graf neemt alle lasten en lusten op zich. Een last kan zijn om grafrechten en onderhoudsbijdragen te betalen. Een andere last kan zijn de verplichting om het monument in goede staat te houden en reparaties te moeten bekostigen. Een last kan zijn het in stand houden van het graf. En een lust kan zijn om er nog in te laten begraven, als er nog ruimte is of als het graf geschud zou kunnen worden.
U vraagt "Kunnen ze mij aansprakelijk stellen voor schade, onderhoud of eventuele bijkomende kosten van het graf?" Ja, dat kan de begraafplaatshouder. U moet u dan ook goed, liefst schriftelijk door de begraafplaatshouder laten informeren over eventuele kosten aan het graf. Maar neven en nicht kunnen u niet aansprakelijk stellen voor schade, onderhoud of eventuele bijkomende kosten van het graf.
Als u zich niet meldt, heeft dat voor u geen enkele consequentie. Het kan ook zijn dat als u zich wel meldt, het ook geen directe financiƫle lasten met zich mee brengt. Als het een koopgraf is waarvan alle kosten in het verleden zijn afgekocht, zijn er dus geen huur en onderhoudsbijdragen meer te betalen. En stel dat het monument ernstig vervalt, maar dat u geen zin of interesse hebt om het op te laten knappen, dan kunt u altijd nog afstand doen van het graf.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
PS Ik raad iedereen af om klant te worden bij KPN. Ik verhuis volgende week van Wassenaar naar Velp (Gld) en heb een maand geleden de verhuizing bij KPN geregeld en nieuwe telefoon- en faxnummers toegewezen gekregen.
Plotseling blijkt er door KPN een fout te zijn gemaakt, zijn de toegewezen nummers vervallen en vindt er geen verhuizing/aansluiting op de afgesproken datum plaats. En dat terwijl de afgelopen maand aan relaties ruim 2000 adreswijzigingen met de nieuwe telefoon- en faxnummers verzonden zijn, nieuw foldermateriaal met die nummers is ontworpen, briefpapier etc etc.
Wij hebben volgende week geen telefoon, geen fax en er is geen internetverbinding en geen e-mailverkeer mogelijk.
KPN is en blijft weigerachtig om het probleem op te lossen.
U bent gewaarschuwd.