Doodnormaal?
Schoolpers/Educatieve Partners | 109 pagina's | Februari 1996
Een ouder van een leerling sterft, een leerling krijgt kanker, een leraar verongelukt, een klasgenoot beneemt zich het leven; dit zijn enkele voorbeelden van gebeurtenissen waarvan de gevolgen duidelijk voelbaar zijn in de school. De reactie van de school is afhankelijk van veel factoren. Is er een goed klimaat voor de opvang van verdriet en rouw? Hoe gaat de leraar zelf om met verdriet en wat betekent dat voor de begeleiding van leerlingen met verdriet? Hoe wordt er omgegaan met uitingen van verdriet en rouw van leerlingen? Heeft de school een draaiboek om te voorkomen dat zaken naast elkaar gaan lopen of dingen vergeten worden? 'Doodnormaal?' biedt een kader om met dergelijke vragen adequaat om te kunnen gaan binnen de school. Behalve een toelichting van de achtergronden van rouwprocessen bij jongeren bevat het een volledig uitgewerkt draaiboek. Omdat ervaringen uit de praktijk van scholen en ervaringen van ouders in het boek verwerkt zijn, is 'Doodnormaal?'
ISBN 90 4020 034 3