Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Waarom toegang tot telefoon? Ik kan zelf ook zien wat wordt afgeschreven.

18 oktober 2021

Vraag nummer: 63742

Waarom zou ik toegang willen tot een telefoon of laptop?
Als de post wordt doorgestuurd en ik zelf kkan zien wat er wordt afgeschreven, kan ik dat toch allemaal zelf stoppen?

Antwoord:

Hoewel toegang tot een telefoon, tablet of computer een kostbare zaak kan zijn, gaat dit wel heel veel verder dan het als nabestaande bekijken van doorgestuurde post en het controleren van afschrijvingen van de rekening van een overleden.

De inhoud van een telefoon of computer geeft juist inzage in alles waarvan je GEEN post meer ontvangt. Niet alleen contactgegevens van personen maar ook alle digitale diensten, accounts en abonnementen waar de overledene lid van kan zijn. Deze worden immers niet door iets of iemand op de hoogte gesteld van het overlijden.
En als dat betaalde diensten zijn worden die gewoon nog steeds afgeschreven zonder dat je op de rekeningafschriften altijd precies kan zien waarvoor. En wanneer de afschrijvingen wel worden geblokkeerd kan het inderdaad zo zijn dat die diensten worden beëindigd maar…

Zou je niet vooraf willen weten wat voor diensten dat waren en misschien wil je de inhoud daarvan wel bewaren? Denk aan online opslagdiensten, sociale media, evt. tegoeden, gespaarde punten van winkels, cryptovaluta maar ook e-mail.
Daarnaast staan op de telefoon of laptop naast persoonlijke foto’s en films, ook documenten, zakelijke correspondentie, werkstukken, presentaties enz. waar je anders nooit meer bij komt.

Tot slot kan je de telefoon, tablet of computer daarna zelf weer gebruiken of (nadat je alles goed gewist hebt) eventueel weer verkopen.



Sander van der Meer - www.digitallifelegacy.nl

Print deze pagina

Spelregels

Stel zelf een vraag

Wel verplicht, maar
wordt niet gepubliceerd.

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 72 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren, instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Sander van der Meer en/of ZDG en haar werkmaatschappijen.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Wat wordt er verstaan onder de digitale nalatenschap?", "Hebben nabestaanden recht op accounts van een overledene?", "Helpt de winkel bij een onbekende code van de telefoon na overlijden?” en "Hoe verwijder ik gegevens van een overledene van een computer?".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl, Sander van der Meer en ZDG aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en/of gevolgen.

    De informatie in deze adviesrubriek is met grote zorgvuldigheid tot stand gekomen. De informatie is algemeen van karakter en niet van toepassing op individuele situaties en personen. De inhoud van de website mag niet worden beschouwd als een persoonlijk advies; de toepassing hangt af van ieders persoonlijke situatie. Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.

    

Digital Afterlife Expert Sander van der Meer, ZDG en daaraan verbonden werkmaatschappijen wijzen aansprakelijkheid voor eventuele onvolkomenheden, onjuistheden en gevolgen af. Evenmin zijn zij verantwoordelijk en aansprakelijk voor via hyperlinks (met onze site) verkregen informatie op externe websites.