Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Opzeggen Google na overlijden lukt niet

5 september 2023

Vraag nummer: 67245

Ik probeer Google (en daaraan verbonden diensten) op te zeggen van mijn overleden vader.
Maar omdat te kunnen doen, moet ik inloggen en volgt er een code naar zijn telefoon maar die hebben we al lang niet meer! Wat kan ik doen?

Antwoord:

Zoals steeds meer online accounts is er sprake van zogenaamde twee-staps-verificatie waarbij je dus behalve een gebruikersnaam en wachtwoord, ook nog een ander apparaat (zoals bv. een telefoon) moet hebben waar een verificatiecode naar wordt gestuurd.
Maar ja, dan moet je dat apparaat nog wel hebben én ook daarvan de code of het wachtwoord kennen om het bericht met die verificatiecode te kunnen lezen.

Het opschrijven of vastleggen van gebruikersnamen en wachtwoorden, al dan niet in een digitale kluis, zal steeds minder zin hebben.

Het goede nieuws is dat Google vanaf 1 december 2023 nieuwe voorwaarden heeft bij 'inactiviteit' van Google-diensten.
Stel je komt te overlijden en je maakt (logischerwijs) 2 jaar geen gebruik meer van diensten als je Gmail-account, Google drive of Google apps.
Vanaf 1 december 2023 kunnen dergelijke accounts dan door Google volledig worden verwijderd.
Het toentertijd door jou gebruikte Gmail-adres kan dan ook nooit meer door iemand anders worden hergebruikt maar ook niet meer opnieuw worden aangemaakt.
Je kunt dus gewoon 2 jaar wachten en dan lost het probleem zichzelf op.

Alles over deze nieuwe voorwaarden en enkele uitzonderingen is te vinden op de website van Google zelf als je zoekt op: "Beleid voor inactieve Google-accounts"

Stel de inhoud van deze diensten met mogelijk dierbare gegevens dus tijdig veilig. Kunnen we jou daarbij helpen?

Print deze pagina

Spelregels

Stel zelf een vraag

Wel verplicht, maar
wordt niet gepubliceerd.

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 72 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren, instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Sander van der Meer en/of ZDG en haar werkmaatschappijen.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Wat wordt er verstaan onder de digitale nalatenschap?", "Hebben nabestaanden recht op accounts van een overledene?", "Helpt de winkel bij een onbekende code van de telefoon na overlijden?” en "Hoe verwijder ik gegevens van een overledene van een computer?".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl, Sander van der Meer en ZDG aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en/of gevolgen.

    De informatie in deze adviesrubriek is met grote zorgvuldigheid tot stand gekomen. De informatie is algemeen van karakter en niet van toepassing op individuele situaties en personen. De inhoud van de website mag niet worden beschouwd als een persoonlijk advies; de toepassing hangt af van ieders persoonlijke situatie. Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.

    

Digital Afterlife Expert Sander van der Meer, ZDG en daaraan verbonden werkmaatschappijen wijzen aansprakelijkheid voor eventuele onvolkomenheden, onjuistheden en gevolgen af. Evenmin zijn zij verantwoordelijk en aansprakelijk voor via hyperlinks (met onze site) verkregen informatie op externe websites.

  • Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

    Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder