E-mail gebruiken na overlijden
29 december 2021
Vraag nummer: 64119
Mag ik gebruik blijven maken van het e-mailaccount van een overleden?
Antwoord:
Het is vaak handig om te kunnen beschikken over de inhoud van de mailbox(en) van de overledene. Op die manier kan je namelijk ook vaak zicht krijgen op zaken die nog afgewikkeld moeten worden en zolang er geen misbruik van wordt gemaakt is er niet zoveel aan de hand.
E-mail laten doorsturen
Als je nog in het e-mailaccount van de overledene kunt komen, zou je daar kunnen instellen dat nieuwe, binnenkomende e-mail voortaan standaard wordt doorgestuurd naar jouw (of een nieuw) e-mailadres. Vervolgens kan je op die mail reageren dat de oorspronkelijke eigenaar van het mailaccount is overleden en dat bepaalde zaken kunnen worden beëindigd.
Automatisch antwoord
Je kan ook een automatisch antwoord instellen dat verzenders direct te zien krijgen als ze een mail sturen naar de overledene, waarin je aangeeft dat hij/zij is overleden en jij met een nieuw e-mailadres de zaken afwikkelt. Daarmee voorkom je soms ook dat mensen op social media gaan klagen over het feit dat er niet (meteen) wordt gereageerd op hun mail of telefoontjes.
Oppassen bij (laten) opzeggen
Een e-mailaccount dat is gekoppeld aan providers als KNP of Ziggo, vervalt 6 maanden na de opzegging en is dan dus niet meer bereikbaar. Het doorsturen of automatisch antwoorden zoals hiervoor genoemd zal dan niet meer werken.
Meer over e-mail na overlijden is te vinden op de kennisbank van Digital Life Legacy.
Sander van der Meer - www.digitallifelegacy.nl