Vergeten polissen.
11 juli 2017
Vraag nummer: 51277
Geachte heer,
Het zou dus nog steeds kunnen gebeuren dat als iemand is overleden en er wel ooit een polis is afgesloten maar dit niet is gemeld bij dit register door overledene , er nog steeds geld blijft liggen bij de verzekeringsmaatschappijen ?
Antwoord:
Beste Lydia, verzekeraars hebben grote aandacht voor het probleem dat er mogelijk uitkeringen niet gedaan kunnen worden. Binnen het Verbond van Verzekeraars heeft dit uiteraard ook de nodige aandacht.
Levensverzekeringen worden vaak voor lange tijd afgesloten. Daardoor gebeurt het weleens dat tegen de tijd dat de verzekering tot uitkering komt, de rechthebbende onvindbaar is. Bijvoorbeeld omdat de klant is verhuisd en geen adreswijziging heeft doorgegeven. Of omdat nabestaanden überhaupt niet weten dat de overledene verzekerd was, en zich niet melden bij de verzekeraar.
Het is primair de eigen verantwoordelijkheid van de klant om adreswijzigingen door te geven, en om zijn/haar uitkering te claimen bij de verzekeraar. Toch gaan verzekeraars ook zelf op zoek naar begunstigden. En dat is belangrijk: de uitkering moet dáár terecht komen, waar de klant haar bij afsluiting wilde hebben.
Andersom komt het ook voor: klanten die contact opnemen met de verzekeraar omdat zij hun polis kwijt zijn of omdat ze niet weten of een overleden dierbare verzekerd was. Daarvoor heeft het Verbond een speciale zoekservice in het leven geroepen die je via de volgende link kunt bereiken: https://www.vanatotzekerheid.nl/zoekpolis/.
Deze is bedoeld voor:
Nabestaanden: bijvoorbeeld als nabestaanden willen weten of een overledene verzekerd was. Ook gemeenten die een uitvaart van een overledene verzorgen, kunnen een aanvraag indienen.
Polishouders: bijvoorbeeld als iemand een levensverzekering heeft afgesloten, maar door een brand de polis ervan niet meer kan achterhalen. Die persoon zelf kan een aanvraag voor onderzoek doen, of zijn/haar door de rechtbank benoemde curator of bewindvoerder.
Met vriendelijke groet, Evert de Niet