Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Wat te doen als mijn oom komt te overlijden

14 juni 2020

Vraag nummer: 61014

De broer van mijn moeder (mijn moeder is reeds overleden) is opgenomen in het ziekenhuis en ligt volgens de arts slecht, overlijden is een kwestie van tijd. Wij hebben al jaren geen contact met hem. (Wij, mijn zus, mijn broertje en ik). Hij heeft 3 dochters in Australië waarmee hij geen contact wil. Het ziekenhuis heeft ons laten weten dat hij daar ligt. Mijn moeder maakte zich zorgen over zijn flat, een grote puinhoop maar hij wilde geen hulp. Wij willen er eigenlijk niets mee van doen hebben als hij komt te overlijden. Mag dit?

Antwoord:

Beste vraagsteller,

U stelt uw vraag in de rubriek nazorg voor nabestaanden na een overlijden; uw vraag betreft niet mijn specifieke aandachtsgebied. Toch wil ik uw vraag niet onbeantwoord laten maar u doorverwijzen.

Het ziekenhuis heeft u geïnformeerd dat uw oom slecht ligt; blijkbaar heeft het ziekenhuis uw gegevens gekregen van uw oom. U bent vrij om te beslissen of u zorg wilt verlenen aan uw oom en in welke mate u dat wilt doen. Ik adviseer u om uw keus met het ziekenhuis te delen.

Uw andere vraag gaat over wat u te doen staat als uw oom is overleden. Dit antwoord is afhankelijk van veel factoren: is er een testament, wordt u aangewezen als erfgenaam of de kinderen van uw oom in Australië. Algemene informatie nalatenschap kunt u vinden https://www.uitvaart.nl/infotheek/nalatenschap. U kunt u ook laten informeren en laten voorlichten door uw eigen notaris of contact opnemen met een onafhankelijk notaris via de notaristelefoon (https://www.notaris.nl/bij-overlijden). Het nummer van de notaristelefoon is 0900 3469393; zij zijn bereikbaar op werkdagen van 9.00 – 14.00 uur. De kosten van de notaristelefoon bedragen naast uw gebruikelijke belkosten 80 cent per minuut.

Ik hoop u met dit antwoord verder geholpen te hebben.

Met vriendelijke groet,
Wia Snijder
Nunazorg
www.nunazorg.nl

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 72 uur onder de vraag.

  • De service staat open voor particulieren, instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Joke Mourits en/of Levenszaken.

  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Kom ik in aanmerking voor een ANW uitkering na het overlijden van mijn echtgenoot? Ben ik na het overlijden van mijn partner verplicht de hypotheek af te lossen?". “Moeten we echt binnen 48 uur de kamer van onze overleden moeder overdragen? Vragen die betrekking hebben op individuele situaties kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend ­ bij Levenszaken terecht.

  • Zowel de vraag als het antwoord zijn en blijven openbaar, ook nadat uw vraag beantwoord is. Houdt u er rekening mee dat openbare sites zoals Uitvaart.nl in het algemeen en de adviesrubrieken in het bijzonder geïndexeerd worden door zoekmachines waardoor ook uw naam kan opduiken in Google. Staat het openbare karakter van de site u tegen, dan kunt u beter contact opnemen met Levenszaken voor een betaald privé-consult. Stuur hiervoor een e-mail naar post@levenszaken.nl.

Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar Uitvaart.nl en Joke Mourits wijzen aansprakelijkheid voor eventuele onvolkomenheden, onjuistheden en gevolgen af. Evenmin zijn zij verantwoordelijk en/of aansprakelijk voor via hyperlinks verkregen informatie op externe websites.