Wanneer bordjes plaatsen? (gemeente loopt sterk achter met verlengingen)
14 september 2022
Vraag nummer: 65452
Goedemiddag,
Wij zijn onze begraafplaatsenadministratie op orde aan het maken. We lopen er telkens tegenaan dat er heel veel graven al lang verlopen termijnen hebben (2013 etc) en rechthebbende inmiddels al jaren zijn overleden. Kunnen of moeten (verplicht volgens de wet) we nu na zoveel jaren bordjes plaatsen bij betreffende graven? Of is b.v. een aanplakbiljet bij de ingang van het kerkhof voldoende? Of kunnen deze graven zonder meer geruimd worden?
Antwoord:
Geachte mevrouw,
De gemeente is zwaar in verzuim. De gemeente had al ruim een jaar voor het aflopen van de termijn aan de rechthebbenden een aanbod voor verlenging van de rechten moeten sturen. Dat de begraafplaatsenadministratie niet op orde is, is helemaal de verantwoordelijkheid van de (oude) gemeente(n).
Misschien betreft het achterlopen niet alle begraafplaatsen, maar een deel van de begraafplaatsen. Uw gemeente is een paar jaar geleden door fusie tot stand gekomen en wellicht liep niet elke 'oude' gemeente achter.
Het is altijd jammer als de administratie zo achter loopt. Deels voldoet de gemeente niet aan wettelijke verplichtingen en gedraagt zij zich onbehoorlijk jegens de rechthebbenden en andere belanghebbenden bij een graf. Maar een andere kant van het verhaal is dat een gemeente ook goed geld laat liggen. De gemeente loopt nu al vele jaren de inkomsten van de verlengingen van grafrechten mis. Dat is slechts voor een deel nog met terugwerkende kracht nog in te vorderen, als mensen rechten willen verlengen.
Uw gemeente heeft verzuimd om families op het aflopen van termijnen en de mogelijkheden van verlengingen te attenderen. Dat is een grote fout. In deze situatie is het meer dan onbehoorlijk als de gemeente de graven zonder meer zou ruimen. Waarschijnlijk zijn veel families zich helemaal niet bewust dat termijnen verstreken zijn
De gemeente kan deze gebreken deels recht zetten, door rechthebbenden alsnog een aanbod van verlenging te doen. En door bordjes bij de graven te plaatsen met het verzoek om contact op te nemen met de administratie, als er geen rechthebbende meer is. Een aanplakbiljet bij de ingang van het kerkhof is echt onvoldoende.
Ook ligt het voor de hand om in het gemeentelijke krantje waarin zaken worden gepubliceerd, enkele malen redactioneel aandacht te besteden aan de verlenging van grafrechten. Idem in De Gelderlander. En dan gewoon zeggen zoals het is: dat de gemeente achterloopt bij de verlenging van grafrechten en dat zij dat nu alsnog in orde wil maken.
Een vraag is dan nog per wanneer dan voor een verlenging betaald zou moeten worden. Daar moet het college een besluit over nemen, maar het is wettelijk niet mogelijk om over termijnen langer dan 3 x 365 dagen geleden, nog leges te innen.
Persoonlijk denk ik dat de gemeente het niet kan maken om met terugwerkende kracht nog iets te willen innen. Verlengingen zouden per 1 januari 2023 kunnen ingaan en betaald moeten worden.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
TIP
Een uitvaart zoals u dat wilt, zonder compromisssen. Regel hier uw uw exclusieve begrafenis of crematie.
TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.
TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl
TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages – kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden.
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?
TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.
TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.
TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.