Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Graf voor onbepaalde tijd omzetten in huurgraf 2

15 augustus 2021

Vraag nummer: 63474

Geachte mr. Van den Putten,

Dank voor uw eerste en snelle reactie.
De gevraagde reglementen en een kopie van het betreffende koopbriefje stuur ik u per mail, evenals de oude verordening en het nieuwe reglement.
De oude verordening (1862-1948) was van kracht totdat in 2018 het nieuwe reglement werd opgesteld (!)
In de tussenliggende periode zijn de prijzen wel aangepast maar het huidige kerkhofbeheer geeft aan daar geen prijslijsten o.i.d. van te hebben.
Bijgevoegd heb ik ook een kopie van een koopbriefje voor een dubbel graf uit eind 1949, waarop wel het bedrag staat wat er betaald is, maar op het briefje zelf staat niet voor welk type graf.
Kijkend naar de verordening 1862-1948, die dus ook in 1949 gold, maken wij op dat het betaalde bedrag overeenkomt met wat in de verordening staat bij koopgraven voor onbepaalde tijd, klasse 3c.

Ik ben benieuwd naar uw bevindingen!
Met een vriendelijke groet,
XX

Antwoord:

Geachte heer,

Dank voor de documenten die u mij zond: een eigendomsbewijs van een graf uit 1949 en een verordening grafrechten uit 1948 en een beheersreglement uit 2018.

In het koopbriefje is het bedrag niet helemaal duidelijk door een correctie. Het is aannemelijk dat 'het koopbriefje' uit 1949 het bewijs van betaling van een grafrecht voor onbepaalde tijd is.

In artikel 12 van het beheersreglement uit 2018 wordt - kort gezegd - gesteld: "We onderscheiden graven met en zonder kelder, voor 25 jaar, die telkens met 10 jaar verlengd kunnen worden."
Daar kan men echter niet zonder meer uit afleiden dat graven met grafrechten voor onbepaalde tijd zijn omgezet in 25 jaar. Men bedoelt te zeggen dat men nieuwe graven uitgeeft voor 25 jaar, maar vergeet te melden dat er ook andere graven zijn.

Ik heb in mijn archief van de betreffende kerkelijke begraafplaats ook een reglement uit 2017. Daarin staat hetzelfde over graven voor 25 jaar als in de tekst van 2018. Maar er staat ook onder: "Als u denkt een koopgraf te hebben, moet u een bewijs van eigendom kunnen overleggen".

Ik heb in mijn archief ook een versie van een reglement uit 2013, waarschijnlijk een concept, want er is geen datum van vaststelling genoemd en het is niet getekend. Ten aanzien van de particuliere graven, die nog 'eigen graven' worden genoemd, wordt geregeld: "Het college (van kerkrentmeesters) bepaalt tevens de afmetingen en de uitgifteduur van de eigen graven. De uitgifteduur kan niet korter zijn dan de minimumtermijn vastgesteld in de Wet op de lijkbezorging (= 20 jaren) en zal niet langer zijn dan 25 jaren."

Men richt zich in deze reglementen alleen op de uitgifte van nieuwe graven, maar vergeet duidelijk te vermelden dat er ook oude graven met andere termijnen van uitgifte kunnen zijn.

Ik merk aan deze en aan andere bepalingen in deze reglementen dat men met veel goede bedoelingen een reglement in elkaar knutselt, maar dat men zaken vergeet of onduidelijk weergeeft. Een goed reglement schrijven is iets wat de gemiddelde vrijwilliger niet makkelijk afgaat. Dit begraafplaatsbestuur heeft een verordening van een gemeente als voorbeeld genomen; dat is geen goede basis. Men raakt dan in de war met publiekrecht (van een gemeente) en privaatrecht (van een kerkelijke en andere niet-gemeentelijke begraafplaatshouder).

Er staat niet in het beheersreglement uit 2018 (of voorgaande jaren) dat grafrechten voor onbepaalde tijd worden omgezet in rechten voor 25 jaar. Dat zou ook niet mogen, zoals ik in mijn eerste reactie al schreef.

Ik denk dat het verstandig is als u zich wendt tot de administratie van de begraafplaats en vraagt om u te registreren als rechthebbende van een graf voor onbepaalde tijd. Uiteraard is het dan handig om een kopie van het koopbriefje mee te sturen.
Als u geregistreerd wordt, wordt het bestaan van het grafrecht erkend. Voor de begraafplaats is het ook handig om namen en adressen van nieuwe rechthebbenden van graven te hebben.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Een uitvaart zoals u dat wilt, zonder compromisssen. Regel hier uw uw exclusieve begrafenis of crematie.

TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages – kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden.
Zoals: Wie bepaalt of iemand wordt begraven of gecremeerd (en rechtszaken over bewaren of verstrooien van as)


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder