Informeert de Belastingdienst notarissen over het overlijden?
6 mei 2024
Vraag nummer: 68262
beste heer leffring, ik ben uitvaartverzorgster en ik heb zojuist bij een familie een brief van een notariskantoor gezien waarin staat dat ze van de belastingdienst een bericht hebben ontvangen van het overlijden van mevrouw en dat zij een en ander voor meneer af kunnen wikkelen.
Dit lijkt mij niet echt koosjer, weet u of dit inderdaad waar is dat de belastingdienst deze gegevens mag verstrekken?
met vriendelijke groet, **** ***********.
Antwoord:
Inderdaad, dit is ongewoon. Het is aan de erfgenamen cq. familie welk notariskantoor zij wensen in te schakelen en in bepaalde situaties, zoals bij geen eigen woning en een gering banksaldo, is de tussenkomst van een notaris (lees verklaring van erfrecht) vaak niet eens nodig. Notariskantoren stellen zich in het algemeen reactief op, zij worden door erfgenamen cq. familieleden benaderd in plaats van andersom.
De vraag welke bij mij opkomt is of dit notariskantoor werkelijk deze informatie van de Belastingdienst heeft ontvangen of een andere bron kent.
De aanpak van de Belastingdienst is dat zij in de weken na het overlijden een brief naar het adres van de overledene stuurt met een formulier waarmee de contactpersoon dient te worden doorgegeven. Deze persoon ontvangt vervolgens de post inzake de toeslagen en inkomstenbelasting. Daarnaast stuurt men de levenspartner een brief waarin vermeld staat of er aangifte erfbelasting dient te worden gedaan. Met andere partijen legt de Belastingdienst, wanneer er familieleden bekend zijn, naar mijn ervaring geen contact.