Lancering eigentijds platform over de dood
Online platform wordt gelanceerd op 2 november tijdens Allerzielen.
maandag 26 oktober 2020
Het nieuwe online platform DEYJA wil de dood uit de doodskist halen.
Net zoals er in de uitvaartbranche om vernieuwing wordt gevraagd in de vorm van nieuwe producten en duurzaam afscheid nemen, opent DEYJA de sociaal-emotionele kant van de dood. Duurzame rouwverwerking is waar het om draait.
Op het platform zijn content en tools te vinden om de periode van rouw, verlies en verdriet als bijzondere kans aan te grijpen en onze eeuwenoude vragen rondom het leven en de dood te onderzoeken in de vorm van artikelen, video’s, podcasts en meditaties.
Ontstaan DEYJA
Het idee voor het platform is ontstaan toen social entrepreneur en Amsterdammer Fenja Ellen Sepers tijdens een wereldreis en kort ziekbed haar verloofde verloor. “Ik kwam erachter dat we in onze Westerse maatschappij niet met de dood als onlosmakelijk onderdeel van het leven leven. Terwijl we het mensenleven gedurende de laatste eeuwen aanzienlijk hebben verlengd, hebben we het tot een bijna onzichtbaar concept verbannen”, aldus Sepers. “De huidige emotionele strategie is vaak wegstoppen of onszelf verliezen in verdriet en een open plek om met verlies om te gaan is er eigenlijk niet. Laat staan hoe we mensen die door een rouwproces heen gaan kunnen ondersteunen. Dus hoe kun je in rouw duiken zonder dat dat zielig of ongemakkelijk wordt, maar juist leerzaam en verhelderend is?”
Inhoud platform
DEYJA is het oud Noordse woord voor doodgaan. Een uitnodiging om terug te gaan naar onze roots en weer plaats te maken voor een breder scala aan emoties. Op het platform, dat zowel in het Nederlands als Engels is, kun je verdwijnen in de essays en artikelen, video’s, talks, niet alleen van grote denkers, maar ook van mensen die op een bijzondere manier zijn omgegaan met de dood of zich bewegen in de sector. Zo komt sustainable uitvaartbegeleidster Susanne Duijvenstijn aan het woord en werkt DEYJA samen met trend researcher op gebied van rouw Stefanie Schillmöller. Verder zijn er boeken, films, documentaires en inspiratie te vinden. Een geschikte plek dus om tot inzicht en berusting te komen.
Samenwerking Carpet of Life
Daarnaast gaat DEYJA een bijzonder partnership aan met het designmerk Carpet of Life. Carpet of Life transformeert oude kleding tot authentieke Boucherouite tapijten in de Marokkaanse Sahara. Voor DEYJA met de kleding van een overleden loved-one. “Ritualized co-design” noemt oprichtster Sepers dit, design inzetten als ritueel waarbij de nabestaanden onderdeel zijn van het design proces. Via DEYJA kun je een zelfontworpen tapijt laten maken waarbij er speciale aandacht wordt gegeven aan het designproces als onderdeel van rouw.
Online ceremonie
Op 2 november (Allerzielen), als het platform wordt gelanceerd, gaat DEYJA voor de allereerste editie van Deyja Day of the Dead. Een gratis online event en ceremonie voor iedereen die interesse heeft. Andere (een-op-een) ceremonies zullen ook volgen. Niet alleen om de doden te herdenken, maar ook om te kijken of we een nieuwe relatie met hen kunnen aangaan. “Niet in de vergetelheid, maar levendig en aanwezig,” benadrukt Sepers.
Het platform is te bezoeken op www.deyja.org
Om je in te schrijven voor de gratis online ceremonie Deyja Day of the Dead klik hier. Afhankelijk van de aanmeldingen is de ceremonie in het Engels of Nederlands.