DELA jaarcijfers: Mooie omzetgroei operationele activiteiten, minder koerswinsten
Integriteit gaat verder dan transparantie
maandag 26 mei 2008
Al zeventig jaar verzekert en verzorgt DELA de uitvaart van haar leden. Zo is DELA gedurende en na het leven onlosmakelijk met haar leden en hun omgeving verbonden. Onze verzekerden sluiten de verzekering immers niet voor zichzelf, maar voor hun nabestaanden. Die verbondenheid schept dusdanige (morele) verplichtingen dat een coöperatieve dienstverlener als DELA zich niet mag beperken tot de commercie die een gezonde financiële positie oplevert.
Wij zien een toenemende kritiek op de verzekeringsbranche. Deze branche is zo'n beetje de enige vorm van zakelijke bedrijvigheid, die de beloning voor zijn inspanningen ontvangt vóórdat de prestatie is geleverd. De sector kent daarom veel regels die het handelen reguleren. En dat worden er vanuit de toezichthouders en overheid steeds meer. DELA vindt echter dat daadwerkelijke integriteit niet in regels alléén te vatten is. Teveel regels zorgen ervoor dat we gaan vergeten dat betrouwbaarheid en eerlijkheid eigenschappen zijn en geen door anderen opgelegde verplichtingen.
Mentaliteit
Onze leden verzekeren zich voor een dienst die pas ná hun overlijden plaatsvindt. Dat stelt helemaal bijzondere voorwaarden aan vertrouwen en continuïteit. DELA pleit voor iets dat wij 'proactieve integriteit' noemen: het voortouw nemen in verdergaande transparantie dan de regels van de toezichthouders voorschrijven. Dan gaat het om mentaliteit. Alle medewerkers van onze verzekeringsactiviteiten volgden de basiscursus WFT, evenals de vervolgcursus 'Uitvaartverzekering'. De WFT eist dat alleen medewerkers met direct klantencontact deze cursus volgen. DELA heeft afgelopen jaar ook de voorwaarden van de naturaverzekering verhelderd. Als uitvaartverzorger behoort DELA tot de kopgroep van organisaties die het 'Keurmerk Uitvaartzorg' heeft ontvangen. Voor alle medewerkers geldt de DELA-code integriteit.
De branche moet niet wachten op externe signalen dat er iets beter kan, maar continu het zelfreinigend vermogen maximeren. Verbetering van het imago van de verzekeringssector is niet te bereiken met communicatiecampagnes alleen, maar door gewoon in de praktijk van iedere verzekeraar en intermediair te laten zien dat het vakgebied deugt. Niets meer, niets minder. Het betekent ook dat we er met elkaar voor moeten zorgen dat incentive-systemen transparant zijn, en naast omzet ook gericht zijn op kwaliteit en klantbehoud. Als we misstanden durven aankaarten zijn we ook geloofwaardiger als wij benadrukken, dat in de kern de verzekeringssector zich wel degelijk bewust is van haar maatschappelijke taak en dat het overgrote merendeel van de mensen in de verzekeringssector fijne, hardwerkende mensen zijn. De branche moet zich daarom ook niet zo gemakkelijk in het verdomhoekje laten plaatsen en mag best wat sterker opkomen voor de goede producten en dienstverlening.
Solidariteit
Als coöperatieve vereniging hebben wij gedurende de afgelopen twee jaar gewerkt aan verheldering van onze polisvoorwaarden. Het betrof hier een en-bloc aanpassing van onze naturaverzekering. Dit hebben wij in nauw overleg met onze ledenvergadering gedaan. Via ons ledenblad 'Kroniek' en informatie bij de polisvoorwaarden zijn de bijna drie miljoen verzekerden meer dan eens hieromtrent geïnformeerd. In totaal bleken circa 300 verzekerden het niet eens te zijn met een gedeelte van deze aanpassing. Hoewel het in wezen een klein aantal verzekerden betrof, hebben wij hen de mogelijkheid geboden de nieuwe polis met dat deel van de oude voorwaarden waartegen zij bezwaar aantekenden, te continueren. Dat neemt niet weg dat DELA van mening is dat - mits terughoudend toegepast en in goed overleg met de ledenvergadering uitgevoerd - dergelijke en-bloc clausules mogelijk moeten blijven om het solidariteitsprincipe van de verzekering te waarborgen. DELA roept regelgevers en toezichthouders op ook oog te hebben voor de collectieve belangen van álle verzekerden.
Als verzekeraar dien je de belangen te verdedigen die verder gaan dan de eigen jaarrekening. Wij realiseren ons dat openlijk op de bres staan voor belangen van verzekerden en consumenten, ons niet altijd in dank afgenomen wordt. Zo levert onze strijd voor openheid met betrekking tot gemeentelijke grafkosten ons niet alleen aanmoedigingen van onze leden op, maar ook kritiek van de belangenbehartiger van de gemeenten, de VNG. Desondanks staan wij voor ons pleidooi. Of het nu gaat om helderheid van onze verzekeringsvoorwaarden, of om tarieven die gemeenten in rekening brengen, helderheid en integriteit geldt voor al het handelen.
Nieuwe uitdaging
Het gaat goed met DELA en dat maakt het mogelijk om uiteenlopende ambities te realiseren. Dat de uitvaart niet meer of alleen het definitieve einde van het leven is, maar tegelijkertijd het begin van herinneren en vasthouden betekent, is een nieuwe uitdaging. De tijdgeest en de behoefte aan zorg en zekerheid vraagt ons, ondanks de verregaande individualisering, de banden te zoeken met elkaar. Onze leden willen de verbondenheid op hun eigen manier vormgeven, naar persoonlijke wensen en verlangens. Aan ons de taak in die behoefte te voorzien. Met het ritueel van de uitvaart, maar ook met bijvoorbeeld nazorgdienstverlening worden de nabestaanden geholpen om de herinnering vast te houden en om een doorstart te maken waarin de achterblijvers - in genegenheid - zijn verbonden met de overledenen. We willen de verbondenheid versterken door niet alleen de uitvaart perfect te regelen, maar hun nabestaanden ook de zorg voor zaken die ná de uitvaart op hen afkomen uit handen te nemen.
In 2006 is DELA begonnen met het DELA FamiliePlan. Deze overlijdensrisicoverzekering zorgt voor een eenmalige uitkering na overlijden. Nabestaanden hebben daarmee voldoende geld om verder te leven zoals ze gewend zijn. Wellicht belangrijker nog is dat DELA de nabestaanden praktische hulp biedt, waardoor zij de draad van het leven weer kunnen oppakken. Nazorg in de vorm van concrete dienstverlening. Zo zorgt DELA bijvoorbeeld voor het eenvoudiger maken van de notariële ondersteuning bij een nalatenschap. Deze dienstverlening voor nabestaanden wordt komende jaren verder uitgebreid en is dan voor alle leden van DELA beschikbaar, via de Plusverzekering of DELA FamiliePlan. Eind 2007 heeft DELA in totaal 3.743 DELA Familieplannen afgesloten.
Bedrijfsvoering
DELA kijkt terug op een mooi jubileumjaar. De omzet van de bedrijfsactiviteiten is met bijna 14% gestegen. Dat is vooral te danken aan de groei van onze verzekeringsactiviteiten van bijna 15%, in een teruglopende individuele levenverzekeringsmarkt een goed resultaat. De groei in het verzekeringsbedrijf werd breed gedragen en betrof ook België en onze nieuwe overlijdensrisicoverzekering, het DELA FamiliePlan. Het aantal verzekerden steeg in Nederland en België met ruim 108.000 naar 3.083.485 verzekerden. Gemeten naar nieuw gesloten kapitaal is ons marktaandeel in uitvaartverzekeringen verder gestegen naar ruim 27%. Het uitvaartbedrijf liet eveneens een goede groei zien van 12,5%, maar had toch te kampen met lager dan verwachte sterftecijfers. Het aantal uitvaarten in Nederland dat door DELA of namens DELA wordt verzorgd, steeg met ruim 4% tot 24.891. In Nederland verzorgt DELA ruim 18,5% van alle uitvaarten. Daarmee blijft DELA ook op het gebied van uitvaartverzorging de grootste dienstverlener.
De onderliggende operationele resultaten over 2007 waren beter dan in 2006. Toch was de netto winst beduidend lager vanwege de veel lagere koers- en verkoopwinsten op aandelen. Om aan haar verplichtingen op lange termijn te kunnen voldoen kent DELA een uitzonderlijke beleggingsportefeuille waarbij 70% belegd wordt in variabele waarden (vastgoed en aandelen). Met name de fluctuaties in de aandelenkoersen kunnen grote verschillen in de winstontwikkeling op de korte termijn veroorzaken. Tot medio 2007 leek het allemaal geweldig. Hoewel DELA geen enkele directe betrokkenheid heeft bij de kredietcrisis, ging deze ons niet onopgemerkt voorbij door de forse daling in de aandelenkoersen sinds medio 2007. Daardoor waren de koers- en verkoopwinsten ruim 50 miljoen lager dan in 2006. Het netto resultaat over 2007 was met 37 miljoen hoger dan de interne doelstelling, maar vanwege het verschil in koers- en verkoopwinsten lager dan de 60 miljoen netto resultaat over 2006. Eind 2007 werkten bij DELA 1.103 mensen. Dat zijn er 119 meer dan het jaar ervoor.
Over DELA
Ruim 100 vestigingen, zo'n 1.000 medewerkers en 3 miljoen verzekerden maken de coöperatieve ledenorganisatie Draagt Elkanders Lasten (DELA) marktleider in de Benelux. DELA helpt mensen al 70 jaar tegen een eerlijke prijs met repatriëring, opvang, begrafenis, crematie, nazorg en financiële diensten op deze terreinen. Nabestaanden waarderen de dienstverlening met een negen. DELA heeft het Keurmerk Uitvaartzorg en sinds 2006 is DELA hoofdsponsor van het Nationaal damesvolleybalteam en DELA Martinus.